Genbrug

Af den seneste julehandel gik hele 15 procent af omsætningen via online handel. Året før var det kun 12 procent. Der id over ser man også en stigning i forbrugernes salg af genbrugsvarer på sites som blandt andet dba.dk, trendsales.dk og Lauritz.com. Det er selvfølgelig svært at måle den helt nøjagtige vækst i genbrugssalget.

Kamilla Harritsø, der er udviklingschef hos guloggratis.dk, oplyser, at antallet af annoncer på sitet er tredoblet siden finanskrisens start i 2008. ”Vi skønner, at der nu handles årligt for 25 milliarder kroner brugte varer via vores site og for 80 milliarder kroner i alt via alle sites for genbrugsvarer,” siger hun til Berlingske Business. Læs også dette blogindlæg om at nye modeller fra Lee jeans.

Smid-væk-kulturen er droppet

Siden 2008 har Lauritz.com øget omsætningen fra 548 millioner kroner til 755 millioner kroner i 2013. Trendsales omsatte i 2013 for et rekordhøjt beløb på en kvart milliard kroner.

”Danskerne har helt klart droppet smid-væk-kulturen siden finanskrisen. Kvinder, der køber en ny taske, sælger samtidig den gamle på nettet. Desuden har nettet gjort handlen med brugte varer mere gennemsigtig og dermed lettere at gennemføre,” fortæller medstifter af Trendsales Martin Falslev Andersen. Desuden peger han på, at brugen af mobile enheder bidrager til væksten. Forbrugerne handler ikke bare hjemme fra computeren – de gør det i højere grad mobilt.

Mere end halvdelen af danskerne har en smartphone. Tablets har omkring 20 procent. De mobile enheder bruges i høj grad – både når der handles, men især også, når der skal søges inspiration, viden og priser om de produkter, der har fanget deres interesse.

Udviklingen stiller nye krav til detailhandlen, der forsøger at få del i den fortsat stigende nethandel. De skal formå at få handlen i de fysiske butikker og handlen på nettet til at spille sammen. Derfor får flere og flere butikskæders forretninger karakter af et showroom.

Spread the word. Share this post!