Stjerner indtager topposter

Det sker oftere og oftere, at store navne fra kendisscenen indtager topposterne rundt omkring i modens verden som en del af branding af dem selv. Senest er pop-sangerinden Rihanna blevet annonceret som ny Kreativ Direktør for et stort sportsbrand.

I de seneste år er den internationale modescene blevet erobret af popsangere, realitystjerner og komediestjerner. Den internationale modescene er derfor nu mere end nogensinde påvirket af, hvad kendishimlen har at byde på.

Først var det Victoria Beckham, den tidligere ’Posh Spice, som lancerede sit Victoria Beckham-brand. Efterfølgende kom The Olsen Twins, Mary-Kate & Ashley Olsen, kendt fra den amerikanske 90’er komedieserie ’Hænderne fulde’ med The Row – et succesfuld og respekteret modebrand, som i den grad sætter dagsordenen.

Gummisko får nyt liv

Rapperen Kanye West startede har også startet sit eget modebrand op, forinden da havde rapperen indgået samarbejde med sportsbrandet Nike. Sneaker-designet, som Kanye West har stået i spidsen for hos Nike, Air Yeezy-modellen, er et af de mest succesfulde sneaker-designs til dato.

Og netop sneakers er det helt hotte, når stjernerne skal kaste sig over modedesigns. En lang række stjerner har netop kastet sig ud i samarbejde med diverse sneaker-brands. Blandt andet har Pharrel Williams udviklet sneakers i samarbejde med Adidas. Samtidig optrådte Pharrel Williams sammen med sin supermodel kæreste Cara Delevinge, i en meget omdiskuteret ny film for luksusmode-brandet Chanel. Andre kendte navne, som også har kastet sig over designerrollen, er blandt andet rapperen Big Sean, Macklemore og Drake. Vi mangler stadig at se stjerne fra mærker som New Balance.

Det nyeste skud på stammen, som også byder op til en internationale diskussion om, hvad stjernerne generelt kan gøre for moden, er Puma’s annonsering af popsangeren Rihanna, som nu er kreativ direktør for sportsbrandet. Helt generelt så har popstjerner og idoler altid været af stor inspiration for moden, og nu vælger mange store modebrands altså at lade stjernerne påvirke direkte, hvilken retning moden går i. Puma sneakers til kvinder er blevet populært de senere år og går du og ønsker dig et par puma så er det bare at se udvalget på linket.

Brandstretching

TØJ-redaktionen ser det som en tendens, at stjernernes har fået øjnene op for, hvad fremtidens brandingstrategi går ud på. Nemlig at tænke elastisk og brand stretche. At tage sit brand, som i denne sammenhæng er en personlighed, som har opnået succes og udvide, strække og bøje sine kunstskaber i en anden retning. Dermed ordet brandstrecthing. Stjernerne formår at skabe opmærksomhed omkring sin identitet og sit udtryk, som er indbegrebet af brandet.

En udvikling inden for moden, som vi helt sikkert vil se som fremtidens must-do for større design virksomheder. Men som også er en gave for stjernerne i deres brandingstrategi.

Spread the word. Share this post!